måndag 1 november 2010

Jag har slutat amma- på riktigt

Jag gjorde ett tappert försök för ett par veckor sen att sluta amma. Emil hade bitit mig så mycket så det gick inte att röra bröstvårtan utan att tårarna sprutade. Men jag var inte mentalt färdig då. Jag ville inte ge upp, nu när jag faktiskt hade mjölk och en bebis som visste hur man gjorde.
Men i går, så tog jag steget på riktigt. Första målet med flaskan gick bra dessutom för första gången på tre månader så sov han i sin säng 3 timmar! Emil tänkte väl att det var en engångsgrej för nästa gång skrek han sig till sömns och inte var han mätt tror jag. Tuttarna fylldes med mjölk så jag pumpade och tänkte att det borde ju funka, det är ju iallafall samma smak men icke, så jag hällde ut den dyrbara mjölken och bytte till ersättning och det åt han den rackaren. Hjärtat värkte lite extra där.
Natten gick bra, han vaknade vid 01 och 04 och han tog flaskan utan problem och somnade snabbt om. Jag har alltså få sova själv på min sida av sängen!
Pumpade i morse igen men han tog det inte så det är bara att ge upp det, men pumpa måste jag nog göra någon gång per dag ett tag nu, vill inte få mjölkstockning.
Hjärtat skriker och jag vill egentligen inte men jag klarar inte av att han biter sönder mig mer. Jag klarade ju trots allt tre månader.


Inga kommentarer: