måndag 9 november 2009

Frågar man en cancersjuk hur den mår?

I gårkväll träffade jag och Tindra hennes gamla fröken från dagis på konsum, Jag frågade hur hon mådde, jag tänkte efter innan jag frågade, jag visste ju att svaret inte skulle bli bra. Bra svarar man ju ofta även när man inte mår bra. Hon svarade skapligt. Hon hade tappat allt hår såg jag även fast huvudet var täckt med en mössa. Det var jobbigt att se henne, Hon var inte Tindras glada dagisfröken längre utan en annan person kändes det som.
Jag hoppas att hon övervinner cancern och att jag får se henne på dagis snart igen!
Oftast är frågan hur mår du, samma som hej. Man frågar men bryr sig inte om svaret, man vill bara vara artig på något sätt. Det är inte många gånger jag har tänkt efter om jag verkligen ska fråga hur en person mår...

3 kommentarer:

Perlamarela sa...

Det här ämnet har berört mig mycket den senaste tiden och jag tycker att det är synd att "Hur mår du" har det blivit likvärdigt som "Hej" för många:(. Jag har till en början svarat ärligt åt alla när jag har fått frågan men insett att det inte var menat att jag skulle ge ett ärligt svar. Motreaktionen fick mig att bli väldigt besviken på min omvärld... Folk har antingen fortsatt att prata om annat eller undvikit mig för att slippa höra att det inte var så bra.
Då tycker jag att man inte skall fråga alls...
Om du menade när du frågade och ville verkligen veta hur hon mådde blev hon säkert glad att någon vågar ställa den frågan. Det betyder mycket för en att andra bryr sig även om svaret inte är positivt.
Kul att se dig i bloggen igen!
Undrar också om det är någon fröken jag känner...
KRAM

Linda sa...

Ja nu är jag tillbaka!
Fröken är från Tindras gamla avd. blå. Tror du vet vem det är.
Hon ramlade ju i hop på dagis så ambulansen kom. Har de inte berättat?

Perlamarela sa...

Nä, det har de inte:(, hoppas att hon övervinner sjukdomen!
Kul att se dig tillbaka:)!