torsdag 22 januari 2009

Nu måste det vara över!

För allvarligt, jag orkar inte att försöka aktivera en överenergisk unge. T har ju inte varit sjuk och jag hoppas att hon slipper nu. Elias smittar inte mer i morgon och jag slutar smittas om ett par timmar om man ska gå så noga efter 48 timmars regeln. Men hon kan redan ha blivit smittad och kan ha smittan i sig i 3 dygn innan det bryter ut. Så på söndag, då kan jag andas ut.
Ja mannen har ju inte heller varit sjuk men han verkar klara sig. Han känner ingenting. Jag har frågat honom säkert 100 gånger.
Jag hoppas att gå sova i natt för jag har sån huvudvärk. Jag har inte sovit på 3 nätter nu. Eller sovit har jag men inte djupt. har vaknat varje timme och lyssnat efter ljud.
Jag hoppas att jag kan hantera fobin sen för så hör vill jag inte leva längre.
Nu vet jag iaf vad det är som är värst. Väntan. Väntan är det värsta. Att vänta på att bli sjuk. När vi väl är sjuka så går det ju an. Men sedan kommer väntan på en ny magsjuka. Och väntan på insjukningarn här hemma. Det är det jobbigaste har jag kommit på nu under denna omgång.
Men i dag har varit en ganska bra dag.
Jag har städat överallt med klorin så det luktar badhus, inte så gott men rent luktar det. Jag hoppas jag slipper göra om det på ett tag.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Magsjuka kan smitta upp till 3 veckor efter man varit sjuk...48 h anger bara en fingervisning för vad som är vanligast. Smittämnet överlever i 2v utanför kroppen tror jag det var, lite beroende på vilken stam det är frågan om. Sen funkar det inte så bra att sprita händerna. Det är tvålen som tar bort mest. Att bara tvätta med tvål är betydligt effektivare än att bara sprita iaf. Desinfektion biter inte så bra på dessa virus utan det är nötningen som är det viktiga när det gäller rengöring. Tror du kan skippa klorinet om du inte gillar doften för det använder de inte ens på sjukhus eftersom det inte har någon direkt effekt. Om du vill slippa göra fel så kolla upp sjukhusens rutiner vid utbrott...Fast det kanske dämpar ångesten lite att få tro att det gör nytta!

Linda sa...

Klorin tar bort bakterier och virus. Det är bevisat så där har du fel. Och kolla sjukhusets rutiner där det sprider sig som löpeld? Nej du!Kolla deras rutiner så jag inte gör fel,varför? Vi är en familj inte en institution. Jag gör det här enbart för mig, så att jag mår bra.
Jag kan berätta att jag inte enbart heller spritar händerna utan tvättar med tvål och vatten först.
Och ja, MS kan smitta långt efter. Men nu är det inte VKS vi har utan nägon annan inte lika aggresiv variant.
Men kul att du är anonym, du vågar kanske inte ange vem du är eftersom din info innehåller mycket så mycket fel?
Men tack för din kommentar, det är alltid trevligt!

Anonym sa...

Jag är anonym för att jag inte är medlem. Jag antog ju också att det var ångestdämpning det handlade om, men jag förstår att det är känsligt att prata om. Jag sa bara vad jag fått reda på via läkare och sjukvård sen har jag aldrig sagt att du inte tvättar händerna...beskrev bara bakrunden till en rutin. Min mening var inte att kritisera dig utan att informera, om du sedan uppfattar det som kritik får jag be om ursäkt.

Ett annat info (ej kritik) :o) är att det inte finns nån annan variant än det som kallas vinterkräksjuka det är calici,noro- och sapovirus. De muterar ofta och ger olika symptom som de flesta virus (tex en förkylning som slår olika för olika individer). Det som kallades magsjuka förr är vinterkräksjuka. Magsjuka (vinterkräksjuka) brukar ju förövrigt också förväxlas med rotavirus, bakterilla infektioner (matförgiftning tex zonoser som campylobakter).

Linda sa...

Så du kallar inte rota för ms? Rotra smittar också, mest barn då men det smittar och då är det ms. Är du emetofob?
Och läkare har ingen koll, inte heller sjukvårdsrådgivning. Jag tror på min källa från smittskyddsinstitutet.

Här kommer fakta om klorin så du vet:
Klorin används också inom sjukvården som ett ytdesinfektionsmedel för att förhindra smittspridning. Använd Klorin om du känner oro för bakterietillväxt i kök, infektionsrisk i badrum och toalett, vid dålig lukt i våtutrymmen samt vid missfärgad tvätt. Klorin tar bort alla kända bakterier, svampar och sporer.
Vid sjukdom och i influensatider, kan det kännas tryggt att desinfektera toaletten regelbundet. Dosering: Outspädd Klorin hälls direkt i toalettskålen. Borsta runt ordentligt. Spola rent efter 5-10 minuter. Gör rent sits och hela toalettstolen med klorinlösning av 1 dl Klorin till 5 liter vatten. Blanda aldrig Klorin med andra rengörings- och tvättmedel!

Anonym sa...

Magsjuka är ett samlingsord för allt det jag räknade upp, vinterkräksjuka är en annan sak som är det som gemeneman benämner som magsjuka. Rota är en form av magsjuka som barn får en gång i livet när de är små, men inte mer. Kan förväxlas med vinterkräksjuka, men brukar inte vara lindrigare...Så är det ingen småtting som är sjuk och matförgiftning kan uteslutas så är det nog vinterkräksjukan.
Vet att virus är svåra att ta bort med desinfektion av olika slag och att mekanisk borttagning oftast är det mest effektiva, men det skadar ju inte att försöka om man tycker att det är skönt att veta att man gjort allt man kan! När det gäller bakterier är det annorlunda.
"Klorin tar bort alla kända bakterier, svampar och sporer"
Men kanske inte alla virus? Det är lite olika saker. Jag känner att jag är och naggar på din trygghet i onödan kanske...Men det som lindrar ångest brukar väl också ge ångest i slutändan?

Anonym sa...

Vet du vad! Jag är bara provokativ på grund av att jag är uttråkad för tillfället. Strunta i mina dumma inlägg och radera dem gärna om du vill... Klor blandas ju i vatten vid reningsverk så det har säkert effekt på virus även om mekanisk rengöring är det bästa i många fall när det gäller ytor.

Ha en bra dag och gör något som tar dina tankar ifrån detta med kräksjukor!

Linda sa...

Rotavirus kan man ha många gånger i livet.Inte bara en gång som du säger. Taget ur vårdguiden:Besvären börjar ofta med kräkningar. Efter ett par dagar får du vattentunn diarré och måttlig feber. Buksmärtor är vanligt. En del känner sig förkylda. Normalt är man frisk efter fyra till sex dygn. Det förekommer att vissa blir sjuka på nytt.
Men i vilket fall så tackar jag för din akommentarer. Det är roligt att någon läser även om de tror att de har mer fakta än vad jag själv har. Som du säkert har förstått så kretsar mitt liv kring det här på vinterhalvåret.
Ha en bra dag du med och adjö!

Anonym sa...

Jag blir väldigt imponerad av dig!

Det verkar som att du har en ganska jobbig period nu, med din fobi, men samtidigt så verkar du klara av att ta hand om dina barn trots magsjuka och om jag förstod dig rätt så har du till och med kräkts själv!!

WOW!!

Är sugen på barn jag med, men vågar inte pga fobin. Vill inte att fobin ska styra mitt liv MEN det gör den.

Hur vågade du????

Linda sa...

Ja jag mår inte så bra just nu. Sedan är det nog inte bara fobin utan mycket annan ångest som ligger och trycker.
Barn var självklart för mig men jag utvecklade inte den här fobin förrän ett par år sedan.
När vi väl är magsjuka så är det ingen större fara. Man måste ta det men det är väntar som är så jobbig. Väntan på att få skiten. För man kommer ju aldrig undan den:-(

Får du någon hjälp?

Kul att du kommenterade!