onsdag 18 februari 2009

KPT inte KBT

Det är ingen större skillnad förklarade Sara för mig i går. Kognetiv psykoterapi är iallafall den metoden jag har som behandling.
Sara var en trevlig tjej som var lätt att prata med. Skönt!
Redan på första mötet kom vi fram till saker som jag inte har tänkt på och jag var väldigt mottaglig för den här behandlingen.
En sak som vi kom fram till som jag inte har tänkt på var att jag bär med mig min första VKS varje gång vi har ms här hemma och det är det bla som gör att jag mår så dålig och får sån ångest. Jag var som sagt jättesjuk i 5 dagar och okapabel att ta hand om min dotter som var 2 år då. Och det är det jag är rädd för. Att barnen ska bli så sjuka som jag var den gången.
Jag fick med mig skattningsenkäter också som jag har fyllt i. Den ska jag ta med mig när vi träffas igen nästa torsdag. Jobbiga frågor. En del ville jag knappt svara ärligt på, men det måste jag ju annars ljuger jag för mig själv.
Men det känns bra faktiskt. Jag hoppas att det här kan hjälpa mig nu.

7 kommentarer:

Perlamarela sa...

Vad glad jag blir för dig att det känns bra!!!

Susanna sa...

KPT låter intressant, undrar om det finns någon sådan behandling här, där jag bor...

Min dotter har PWS (Prader-Willi syndrom) http://www.prader-willi.se/

Linda sa...

Susanna: Det är öppenvården jag går hos så kolla där du bor. Ja hoppas verkligen det här funkar. Jag skulle även fortsätta med medicin.
Det måste vara ett ovanlit syndrom? Jag läste lite.

Anonym sa...

Va bra att Du tycker det känns bra, jag hoppas Du får den hjälp Du behöver *kram*

Unknown sa...

hej! hittade din sida via google och funderar var man vänder sig för att få hjälp som emetofob?? känner att jag inte orkar snart och behöver verkligen hjälp.. hoppas på svar//Anna

Linda sa...

Hej Anna!
Du ska vända dig till psykiatriska enheten på ditt sjukhus. Det kan ta jättelång tid innan du får tid men ligg i. Nu närmar sig vintern också med alla kräksjukor:-( Jag äter även antidepp.
Jag mår bra just för tillfället men jag vet inte hur jag kommer må sedan när magsjukan slår till i min familj. Men det har verkligen hjälpt mig. Så ring!
Berätta gärna hur det går!
mvh Linda

Unknown sa...

Tack!
Jag ska ta tjuren vid hornen och ringa på en gång. Fattar inte att jag väntat så länge.
Härligt att du mår bra, ja det är ju bara en tidsfråga innan epedemin kommer till familjen. Jag har 3 egna barn & 2 bonus barn så det finns ju massor av smittkällor här hemma.
Hör av mig när jag vet nåt!!!